Înființarea unei firme reprezintă un pas important care marchează debutul activității antreprenoriale. În funcție de obiectivele urmărite pe termen lung, alegerea formei juridice este extrem de importantă. Un subiect încă destul de controversat în rândul antreprenorilor aflați la început de drum constă în incertitudinea acestora referitor la forma juridică pe care să o aleagă, SRL sau PFA?

Pentru a alege înțelept cea mai potrivită formă juridică sub care se va desfășura activitatea, trebuie analizat foarte bine în prealabil ce se urmărește pe termen lung prin înființarea firmei (se urmărește prestarea mai multor activități, se urmărește o extindere pe plan național sau internațional ori se dorește strict prestarea unei meserii fără prea multe bătăi de cap?).

E foarte posibil ca deși (aparent) toate drumurile să conducă numaidecât spre înființarea unui PFA ulterior să se ajungă la concluzia că dintre SRL sau PFA era mai potrivit un SRL.

Din acest motiv este extrem de recomandat mai ales la început de drum să apelați întotdeauna la o societate specializată de consultanță care să vă îndrume în mod corect și obiectiv la alegerea celei mai potrivite forme juridice pentru ceea ce doriți să desfășurați efectiv și în concret, dar mai ales pe termen lung.

Deși ambele forme conduc spre același obiectiv, respectiv desfășurarea unei activități economice în scopul realizării de profit (cu precizarea că PFA nu are personalitate juridică așa cum menționat și aici) există totuși diferențe și avantaje semnificative între cele două forme. Cele mai relevante avantaje și dezavantaje dintre SRL sau PFA le puteți regăsi în lista de mai jos.

Avantaje și Dezavantaje SRL

Avantaje:

  • oferă mai multă flexibilitate. Se pot desfășura foarte multe activități comerciale dintre cele prevăzute în codurile CAEN în vederea obținerii de profit.
  • se pot accesa foarte multe programe de finanțare nerambursabilă de la stat (programe tip StartUp Nation, microgranturi etc)
  • răspunderea societății este limitată la valoarea capitalului social, administratorul nu răspunde cu averea lui personală precum în cazul PFA.
  • se pot coopta în firmă mai mulți asociați care, fiecare în parte poate contribui cu un aport social în vederea măririi patrimoniului societății.

Dezavantaje:

  • radierea societății durează mai mult, iar costurile pot fi destul de ridicate.
  • este necesară colaborarea cu un expert contabil pentru a ține evidența contabilă a societății comerciale. În anumite cazuri, în funcție de codul CAEN ales este necesară colaborarea cu un expert contabil membru CECCAR.
  • costuri mai ridicate la înființare spre deosebire de PFA care, spre exemplu nu trebuie să depună dovada capitalului social

Avantaje și Dezavantaje PFA:

Avantaje:

  • titularul PFA poate gestiona singur contabilitatea primară, nu este necesar să apeleze la un expert contabil precum în cazul SRL-ului.
  • oferă posibilitatea titularului de a câștiga venituri suplimentare, nu atrage foarte multe obligații juridice precum în cazul SRL-ului și nu presupune raporturi de muncă cu beneficiarii serviciilor în sensul Legii nr.53/2003 privind Codul muncii. Practic titularul PFA este o persoană independentă să desfășoare o anumită activitate comercială, nu există acel raport de subordonare specific salariaților față de angajatorii lor.

Dezavantaje:

  • este necesară dovada existenței unor calificări (diplome, certificate de calificare profesională în acel domeniu) sau vechime în muncă de cel puțin 2 ani de zile în domeniul respectiv.
  • nu oferă flexibilitate, nu se pot desfășura alte activități economice în afara celor autorizate la Oficiul Registrului Comerțului. În prezent un PFA poate autoriza cel mult 5 coduri CAEN în timp ce la SRL în principiu nu există această limită.
  • titularul PFA răspunde cu toată averea personală în vederea executării obligațiilor.

Te-ai hotărât să deschizi o afacere și ai nevoie de ajutor la înființarea firmei? Vrei să ne ocupăm noi de toate demersurile în locul tău? Apelează la serviciile noastre de înființare firmă online, sigur și rapid.

Nu uita de asemenea și de obligația privind protecția datelor cu caracter personal în calitate de operator de prelucrare a datelor cu caracter personal. Cel mai probabil vei dori să ai angajați persoane fizice sau cu siguranță vei avea clienți persoane fizice pe care îi vei factura, în aceste situații trebuie să ai în vedere faptul că prelucrezi date cu caracter personal și trebuie să te conformezi prevederilor Regulamentului European 679/2016.

Vrei să implementezi GDPR fără efort în firma ta? Descarcă acest kit cu peste 30 documente, resurse și proceduri incluse.

Pin It on Pinterest